CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

PEMINAT NOVEL

Adaptasi Novel

  • Dia...Isteri Luar Biasa -(TV3., Isnin-Khamis, 7Malam)
  • Isteri Separuh Masa - (Astro Ria, Isnin) -

Wednesday, 20 May 2015

Review Novel Andai itu Takdirnya 2 - Siti Rosmizah



Kesinambungan daripada novel andai itu takdirnya...Andai itu takdirnya (2),mengesahkan tentang kehidupan bahagia yang dibina oleh Syed Adam Aizril dan Aleya selepas 8 tahun berumah tangga bersama anak-anak mereka Dania, Darwin dan Dany. Kehidupan mereka diuji apabila Syed Aizril yang membuat satu pelaburan emas tetapi telah ditipu, oleh Faizal.Syed Aizril telah ditipu sebanyak 1 juta dan menjadi lagi masalah apabila dia menggunakan wang syarikat untuk pelaburan itu. Tan Sri Syed Abbas mendapat tahu tentang perkara tersebut dan sangat marah sehingga berlaku pertelingkahan antara mereka. Syed Aizril berjanji ingin membayar balik wang tersebut tanpa mempedulikan nasihat ayahnya.....Bermula episod dimana Syed Aizril menjunjung ego nya,dia menjual segala harta benda untuk melangsaikan wang tersebut, walhal Tan Sri Syed Abbas tidak pernah memintanya. Daripada tinggal dirumah besar mereka tinggal di sebuah flat yang disewa oleh Syed Aizril.Kehidupan yang serba kekurangan membuatkan Syed Aizril tidak betah sehinggalah Datin Sri Rosnah iaitu mak usu kepada Aizril datang dengan memberi wang untuk Aizril membina sebuah syarikat baru dan membuktikan dirinya hebat pada ayahnya tanpa disedari mak usu nya masih berdendam dengan Aleya atas kematian anaknya Syarifah Emilin. Dengan menggunakan Sharifah Azreen untuk menghancurkan rumah tangga Syed Aizril, Datin Sri Rosnah telah memujuk Syed Aizril untuk menerima Sharifah Azreen dalam hidupnya setealah Syed Aizril menceritakan tentang kehidupannya bersama Aleya tidak bahagia seperti dulu apatah lagi Aleya sedang mengandung tetapi anak itu tidak diterima oleh Syed Aizril malh dia juga meminta supaya kandungan itu digugurkan oleh Aleya tetapi Aleya mempertahankan anak itu. Penderitaan Aleya bermula apabila Syed Aizril mengambil keputusan untuk bertunang dengan Sharifah Azreen tetapi keluarga Sharifah Azreen tidak mahu anaknya dimadu, Syed Aizril sanggup membuang isterinya yang sarat mengandung ketika itu, lebih pedih apabila Aleya tidak dapat menjenguk anak-anaknya kerana dilarang oleh Syed Aizril.....Sehingga satu hari apabila Aleya mendapat tahu perbuatan Syed Aizril yang menghukum anak-anaknya hingga menyebabkan salah seorang anaknya meninggal dunia....Kematian salah seorang anaknya menyedarkan Syed Aizril bermula lah episode menelan balik segala perbuatanmya terhadap Aleya dan anak-anaknya.


p/s : nak cerita panjang lagi tpi rasanya cukup sampai sini saja nak tahu sama ad Aleya terima Syed Aizril balik atau tak selepas 1 tahun berpisah boleh dapat kan novel ni.....keletah anak-anak mereka pun best terutamanya Syed Dany. Dan Kalau nak tengok SYED AIZRIL kembali pada sikap macam andai itu takdirnya baca lah novel ni..


Monday, 16 February 2015

Adaptasi Novel - TERLANJUR MENCINTAIMU



Johan Iskandar mempunyai dua sebab mengapa dia terpaksa mengahwini Tengku Hanis Zulaikha. Satu, sebab wasiat Tok Din, satu lagi sebab Izhar, ayahnya. Tercetus satu perasaan di antara dia dan Tengku Hanis. Sudah terlanjur mencintai isteri paksaannya, apakah Tengku Hanis menerima Johan setelah mendapat tahu sebab utama Johan mengahwininya?
Johan Iskandar : "Tahu tak kenapa perasaan itu tidak ada? Kerana Johan Iskandar sudah jatuh cinta dengan Tengku Hanis Zulaikha, tak ada... dan tak akan ada wanita lain di hati Johan Iskandar selain Tengku Hanis Zulaikha!"
Tengku Hanis terpaksa menerima keputusan wasiat itu kerana takut keluarganya merempat. Dia mulanya tidak mencintai Johan disebabkan rasa takut yang mendalam, takut ditinggalkan. Tetapi di dalam diam, dia sudah terlanjur mencintai Johan. Adakah Tengku Hanis akan rela membuka sepenuh pintu hatinya kepada Johan Iskandar?
Tengku Hanis Zulaikha : "Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu!"
Wasiat Tok Din mempunyai 'due-date', adakah kedua-dua mereka berjaya memenuhi wasiat itu sebelum tamat tempohnya?

Adaptasi Novel - ASAM PEDAS UNTUK DIA



AKU AININ SOFIYA, hanya seorang pembantu rumah separuh masa. Tugasku bukan setakat mengemas rumah, malah urusan dapur diserahkan kepadaku. Buat pertama kalinya, asam pedasku mendapat pujian. Dalam diam, aku diintai oleh salah seorang anak majikanku, Ahmad Ziyad. Rupa-rupanya, asam pedasku menjadi kegemarannya. Namun tidak kusangka, dia ingin melamarku, hanya kerana ingin membantuku dari segi kewangan. Aku bukan mata duitan! Aku hanya bekerja di rumahnya dengan hasil usahaku sendiri.

Setelah berfikir panjang, aku menerima lamarannya, tetapi dia meletakkan syarat. Perkahwinan ini harus dirahsiakan daripada pengetahuan keluarga dan teman wanitanya. Aku juga tidak dibenarkan hamil. Malah, aku tidak dimaafkan jika perkara itu berlaku. Sampai bila aku harus berlakon dan menyorok statusku? Jiwaku terseksa menjadi isteri rahsianya walaupun halal di sisi agama. Ziyad seolah-olah tidak memahami perasaanku. Hidupku terseksa dengan permainannya sehingga takdir menentukan aku hamil anaknya!

Adaptasi Novel - DAN HATI PUN BERKATA



ADIRRA - Kedegilannya bersebab. Kasih sayangnya sudah dirampas. Jadi jangan salahkan dia kalau dia tidak percaya kepada sesiapa, tetapi dengan Rashdan, kedegilannya mula cair.
"Abang ni, Irra cakap betul-betul, abang main-main pulak."
"Abang pun bukan main-main. Ada Irra nampak abang main-main? Abang cakap benda yang betul. Tiada siapapun yang boleh pisahkan abang daripada Irra kecuali kuasa TUHAN. Dan Irra pun jangan harap dapat lari daripada abang selepas ni."
"Kalau Irra lari jugak?"
"Sampai lubang cacing abang cari Irra!"
"Irra tak nak masuk lubang cacing!"

"Hisy! Dia pulak yang main-mainkan abang,"
RASHDAN - Dia tidak pernah jatuh cinta. Tetapi sekali dia jatuh cinta, dia sudah jadi orang lain.
"Jadi Irra sudi menjadi kekasih abang"
"Sudi, tapi bersyarat."
"Eh, tadi kata dah lama sayangkan abang, kenapa tiba-tiba nak kenakan syarat pulak?"
"Yang lama tu sebab Irra seorang saja yang sayang abang, yang baru ni abang pun sayangkan Irra, jadi Irra kenalah letak syarat sikit."
"Hmm, begitu rupanya. Baik, apa syaratnya?"
"Irra nak abang jadi manusia biasa saja."
"Habis selama ni, abang manusia yang luar biasa?"

Kerana cinta mereka memiliki hati masing-masing...

Adaptasi Novel - ‪MR LONDAON MS LANGKAWI



Aidid Mukhlis - Berpelajaran tinggi dan mempunyai kerjaya yang bagus. Dari kecil sudah menetap di luar negara membuatkan jiwanya seakan hilang rasa cinta pada kampung halaman. Akhirnya kerana dipaksa, dia pulang juga tanpa rela.

Nurul Liyana - Dia hanya gadis biasa. SPM pun setakat cukup makan. Memang dia dalam kategori bukan pelajar cerdik tapi jiwanya besar. Cintanya pada tanah air cukup menebal. Bila bertemu, mereka sentiasa berlaga angin. Seorang serius bukan main. Yang seorang lagi, nakalnya… Nauzubillah.

"Macamlah bagus sangat Kota London dia tu," ejek Liyana penuh jengkel.
"Memang bagus pun," jawab Aidid dengan nada yang menyakitkan hati.
"Apa yang bagus sangat? Apa yang London ada, Malaysia tak ada? Cer cite… cer cite." Liyana melawan kata-kata Aidid.
"Yang bagusnya, kat London tu tak ada mulut mak nenek macam kau!"

Hmm... asyik bertekak sahaja Mr. London dan Ms. Langkawi ini. Kata orang, perbezaan akan mewujudkan keserasian. Tetapi adakah keserasian akan wujud dalam jiwa Aidid Mukhlis dan Nurul Liyana?






Adaptasi Novel - HATI PEREMPUAN



Pengalaman lalu mengajar Yuhanis tentang erti perbezaan taraf hidup. Akhirnya Yuhanis menjadi seorang wanita yang terlalu berhati-hati dan mementingkan rasional berbanding emosi. 

Kerana sikapnya itu, dia terlepas pandang terdapat insan yang menyayanginya dalam diam.

Namun, pemberian kotak kecil berbalut rapi dengan ikatan reben berwarna keemasan tanpa nama penerima amat mengejutkan Yuhanis. Bertambah tidak percaya apabila kata-kata lamaran 
disertakan sebentuk cincin yang ada di dalam kotak kecil tersebut datang daripada sang pria terhangat di pasaran.

“Kenapa ni?” - Tengku Zaril.

“This is yours?” - Yuhanis.

“Adakah saya nampak macam lelaki yang memakai cincin perempuan? You must be joking.” - Tengku Zaril.

“Saya tak bergurau tapi tengku yang bergurau!” - Yuhanis.

“I proposed you, Cik Yuhanis.” - Tengku Zaril.

Kata orang cinta itu bukan sekadar ucapan, tetapi jika tidak diungkapkan, ia juga tidak akan lengkap dengan sendirinya. Jika cinta tidak diluahkan, ia tidak akan ke mana-mana. Jika cinta 
hanya sekadar luahan, ia menjadi kosong dan tidak bermakna.

“Just say ‘yes’ and we’ll begin.” - Tengku Zaril.

“Takkan semudah itu.” - Yuhanis.

Lalu… Mampukah cinta yang harus memiliki itu dapat dirasai oleh Yuhanis dan Tengku Zaril? 

Atau mungkin Yunanis masih ada kesangsian cinta Tengku Zaril terhadap dirinya?
 

Adaptasi Novel - BUKAN ISTERI SEMPURNA




Nina telah diperkosa oleh Danish Arham, kembar kepada Daniel Arman. Apabila Danish Arham melarikan diri, Daniel Arman terpaksa menggantikan tempat abang kembarnya dengan mengahwini Nina. Datuk Zainuddin yang bersangka buruk dengan Nina telah melemparkan pelbagai tuduhan terhadap Nina sehingga Nina melarikan diri.
Lima tahun berlalu. Nina bertemu semula dengan Daniel Arman apabila syarikat tempat dia bekerja bergabung dengan syarikat Daniel Arman dan dia tidak dapat mengelak apabila jawatannya bertukar daripada menjadi setiausaha Zachary kepada PA Daniel Arman.

Namun begitu, Daniel Arman tidak pernah membenci Nina. Nina pula tidak pernah mengharapkan cinta Daniel Arman kerana dia sedar hakikat dirinya yang tidak sesempurna wanita lain. Tambahan pula Azzura sering bersama dengan Daniel Arman. Dan Zachary, rakan kongsi Daniel Arman yang tidak putus-putus mengharapkan cinta Nina.
Ketenteraman hidup Nina berkocak apabila Danish Arham kembali dan inginkan Nina sebagai haknya. Danish Arham melakukan pelbagai perkara untuk mendapatkan Nina kembali namun bagi Daniel Arman, Nina telah menjadi isterinya dan dia bertanggungjawab ke atas wanita itu walaupun tidak pernah wujud hubungan suami isteri yang sebenar antara mereka.
Daniel Arman: “Selagi you masih isteri I, selagi itulah you menjadi tanggungjawab I. Dan I nak you tahu I buat semua ni bukan sebab I nak you kembali pada I tapi I tak nak you pergi goda lelaki lain. I pun akan terpalit dosa kalau you buat tak senonoh di luar.”
Danish Arham : “Daniel Arman tak mampu nak jaga you.”
Nina : “Jangan ingat lepas semua yang berlaku, saya akan terima Encik Danish dalam hidup saya. Biarpun Daniel Arman buang saya, tapi saya tak kan terima Encik Danish jadi suami!. Lelaki macam Encik Danish tak layak jadi suami sesiapa pun!”
“Tingkahmu sering membuatku kaku. Bicaramu mampu membuatku kelu. Namun... bisakah aku berikan kau bahagia? Andai Aku BUKAN ISTERI SEMPURNA.


Teman Membaca